Bilden ovan visar en snöskoter. De flesta snöskotrar har två skidor framåt som man styr med. De har alla en motor på mellan 120cc till 1400cc och kan både vara tvåtakt och fyrtakt och till och med ha turbo. Motorn driver gummimattan som får skotern att gå framåt. Kraften från motor till gummimattan överförs med hjälp av en variator. Variatorn är ett slags automatisk växellåda och består av en primärvariator och en sekundärvariator samt ett drivband av gummi. Principen fungerar ungefär växlingen på en vanlig cykel. Skillnaden är att variatorn är steglös.
Fjädringen består av två stötdämpade skidor samt en boggi (det system som gummimattan går runt) som har en eller flera dämpare. Från början bestod boggin av massor av små hjul men idag har man gått över till glidboggi där mattan glider på två skenor. Detta system är lättare och gör mindre motstånd men är även känsligare då man exempelvis kör på is då glidskenorna inte får kylning som de normalt sett får i snö.
De vanligaste modellsegmenten är idag: Touring, Sport, Cross-Over, Arbetsmaskiner och Mountainmaskiner.
Touringmodellerna är avsedd för två personer och har bekväm fjädring och ofta mycket utrustning. Dessa modeller används i rekreation och safari men även ibland som arbetsmaskin.
Sportmodellerna är avsedd för en person, är lätta och avsedd för rekreation eller för tävlingskörning på särskilt avlysta tävlingsbanor.
Cross-Over är maskiner som är avsedda att kunna användas såväl på led som vid sidan av leden. De är inte detsamma som extrema lössnömaskiner men, är ändå förhållandevis bra utanför lederna.
Arbetsmaskiner är byggda för att ta sig fram i alla snöförhållanden och för att dra tunga last. De är ofta gjorda för två personer och finns idag även som lyxutrustade touringsmaskiner.
Mountainmaskiner är ett segment som dök upp på 90-talet. De är gjorda för att ta sig fram i djup lössnö och har extremt långa mattor med höga kammar. De är dessutom lättade och används för rekration.